Skrevet av Sverre den 03.04.2009
Internet killed the newspaper star?
Papiravisene kommer til å dø – med eller uten hjelp? Dette ser ut til å være dagens spådom – staten og andre bør ta konsekvensene og satse på nett. På NRK beta kan du høre et lydklipp av en debatt der Anders Brenna fra Teknisk Ukeblad argumenterer for at vi kan stå på nippet av en ny gullalder for journalistikken hvis vi lar nettmediene ta over uten å stille oss i veien. I et innlegg på sosialdemokratiet.no tar Andreas Halse til orde for at pressestøtten bør tas fra papiravisene og fases over på nett. Selv veteranen Reiulf Steen stemmer i og maner papiravisenes død. Det er vanskelig å være uenig med at det i alle fall virker merkelig med en pressestøtte utelukkende rettet mot journalistikk på papir.
En ting synes i alle fall å være sikkert – det er lenge siden nettet ble bedre på å levere øyeblikksnyheter, og papiravisene blir også raskt utkonkurrert som kilden til godt kommentarstoff. Papiravisene må holdes kunstig i live dersom de ikke klarer å utvikle seg selv til å bli noe nytt. TED stiller som vanlig med interessante tanker om mye, også en utvei for papiravisenes overlevelse:
2 kommentarer - Legg igjen din kommentar →
Min forholdsvis lite kvalifiserte gjetning er nok at studentmediene i Trondheim ligger et godt hakk foran P3 hva angår medie- og teknologikompetent publikum, men et hakk bak NRK hva angår utnyttelse av nett som medium.
I forhold til tankene om avis og design som presenteres i TED-videoen tror jeg Under Dusken ligger ganske langt framme. Designmessig ligger de i alle fall langt foran det som finnes av aviser i Norge.
Skrevet den 07.04.09
Skal høre de klippene i løpet av påsken. Synes det er spennende hva studentmediene i Trondheim foretar seg, jeg. Av mediene i Norge har disse blant de yngste og mest innovative brukerne (et stykke bak P3 o.l.) og da er det neppe lurt å være helt fastlåst på hvilken kanal man har ut til brukerne.
Om ti-femten år er det nok enda færre studenter som gidder lese en blekke, skru på tvn eller tune inn radion for å få studentnyheter – og da har andre aktører okkupert posisjonen på nett. Den store utfordringen er selvsagt å være til stede på nett uten å kannibalisere seg selv… 🙂
Skrevet den 07.04.09